НачалоЗдравеЗехтин или растително олио?

Зехтин или растително олио?

Растителните масла са основни кухненски продукти, които обикновено се използват за готварски нужди като пържене, създаване на сосове, добавяне на вкус за замесване и какво ли още не.

Сред огромното разнообразие от растителни масла, зехтинът и слънчогледово олио са сред най-популярни в целия свят, всяко от които е известно със своите отличителни качества.

Тази статия ще разгледаме разликите между зехтина и слънчогледово олио, включително как се използват най-добре всеки от тези два вида масла, техните вкусове, хранително съдържание и потенциалните им ползи за здравето.

Разлики между зехтин и растително масло
Зехтинът и растителното масло се отличават със своите производствени методи, идеални кулинарни приложения, вкусови профили и хранителна съставка.

Ето някои основни разлики между зехтин и растително олио

Зехтинът се прави от пресовани маслини, докато растителното олио се получава от смес от мазнини от различни растителни източници, включително слънчоглед, царевица, рапица, соя и др.

Зехтинът е идеален за дресинги за салати и сотиране. За разлика от него, растителното олио обикновено се използва за печене и пържене.

Зехтинът съдържа витамини К и Е, особено в сорта екстра върджин, който има по-високи количества. Съдържанието на хранителни вещества в растителното масло варира в зависимост от маслената смес, но обикновено има по-малко-количество хранителни вещества след обработка.

Зехтинът е богат на антиоксиданти, за разлика от растителното масло, в което липсват тези полезни съединения.

Зехтинът екстра върджин е най-малко обработената форма, което показва, че зехтинът обикновено претърпява минимална обработка. Растителното масло обаче обикновено е силно преработено.

Точката на димене на зехтина е 200°C, малко по-ниска от 205°C при растителното олио.

Обработка и вкус

След като растителните масла са извлечени, те обикновено преминават през химическо почистване и нагряване, за да се премахнат примесите и да се удължи срокът им на годност. Колкото повече се обработва едно масло, толкова по-малко вкус и хранителни вещества запазва.

Тази разлика е ясна, когато се сравнява леко обработеният екстра върджин зехтин, известен със силния си аромат на маслина, с растителното олио, което има по-мек, универсален вкус.

Зехтинът се получава от пресоване на маслини, като екстра върджин зехтинът е най-малко обработената форма.

Растителното масло обаче е смес от масла от различни растения, включително рапица, памучно семе, слънчоглед, соя, царевица и други, изискващи повече обработка, за да се постигне равномерен, мек вкус.

Значение в храненето

Нивото на обработка оказва влияние не само върху вкуса, но и върху хранителната стойност на маслото.

И зехтинът, и растителното масло са богати на ненаситени мазнини, но зехтинът има повече мононенаситени мазнини, като олеинова киселина, линолова киселина и палмитинова киселина, докато растителното олио е с по-високо съдържание на омега-6 полиненаситени мазнини.

Мононенаситените мазнини са полезни за намаляване на възпалението и поддържане на здравето на сърцето, докато твърде много омега-6 може да доведе до възпаление и да повлияе отрицателно на здравето на сърцето.

Освен това, колкото повече е рафинирано едно масло, толкова по-малко микроелементи и здравословни съединения съдържа.

Зехтинът екстра върджин, най-слабо рафинираният вид, е пълен с антиоксиданти и противовъзпалителни агенти като токофероли, каротеноиди и полифеноли. Освен това запазва някои микроелементи, като витамини Е и К.

Обратно, процесът на рафиниране на растително олио премахва микроелементи, антиоксиданти и полезни растителни съединения, включително токофероли, фитостероли, полифеноли и коензим Q.

Прилики между зехтин и растително олио

Зехтинът и растителното масло имат сходни точки на димене, около – температурата, при която маслото започва да се разгражда.

Подобно на растителното олио, някои видове зехтин се подлагат на значителна обработка, при което липсват микроелементи и отличителният аромат, открит в зехтина екстра върджин.

Рафинираните маслинови масла, които не са етикетирани като „върджин“ или „екстра върджин“, показват по-високо ниво на обработка. За да изберете ароматно масло, което също така запазва някои хранителни вещества, проверете тези етикети.

Кое е по-здравословно?

Зехтинът екстра върджин се откроява като едно от най-малко преработените налични варианти, пълно с антиоксиданти, витамини и минерали.

Добре документирано е, че антиоксидантите и полифенолните съединения в зехтина могат значително да помогнат за здравето на сърцето.

За разлика от това, растителното олио е силно обработено, за да се премахне естественият му вкус и да се смесят различни растителни масла, премахвайки по-голямата част от хранителната му стойност и оставяйки предимно празни калории.

Изборът на зехтин пред растително масло също може да има положително въздействие върху здравето на мозъка.

Изследванията показват, че заместването на растителното масло с екстра върджин зехтин може да подобри когнитивната функция при по-възрастните хора.

Когато включвате мазнини под формата на зехтин или растително олио във вашата диета, екстра върджин зехтинът обикновено е по-здравословния избор в сравнение с повечето растителни масла и техните смеси.

В заключение, растителното олио и зехтинът са често срещан избор в кулинарията. Зехтинът, извлечено от маслини, обикновено е по-малко рафиниран, докато растителното олио, смес от различни растителни масла, претърпява интензивна обработка за по-мек вкус.

Тази обширна обработка лишава растителното масло от много полезни хранителни вещества и съединения, открити в неговите оригинални растителни източници. Освен това е зареден с омега-6 мастни киселини, които могат да доведат до възпаление.

Още от категорията

Напиши коментар:

Въведете коментар
Име