Не всички тесни дънки са били толкова толкова неудобни. The Wall Street Journal наскоро съобщи, че тесните разтегливи стилове представляват най-много продажби в мъжкия деним – над 70% – въпреки че кльощавият вид остава модна катастрофа.
В началото на 2000-те тесните дънки бяха навсякъде, съчетани с други тенденции от епохата. Продаваха се от дизайнерски марки и магазини за бърза мода. Но до края на десетилетието те изпадат в немилост. Сега не само подиумите са пълни с просторни панталони по мярка (Dior, Saint Laurent, Prada и Row всички изпратиха модели по най-новите си подиуми с панорамни панталони, които биха могли да се удвоят и като чистачи на улиците).
Опитите за съживяване на външния вид се провалиха. Възраждането на „инди помията“, което видя подновен интерес към кабелните слушалки и атмосферата на American Apparel, не се простира до обличане на чифт скъсани панталони, които циркулират. Когато New York Times нарече пистата на Селин през есента на 2023 г. „завръщането на тесните дънки“, външният вид не успя да се материализира освен няколко неудобни знаменитости: Меган наскоро беше снимана в чифт, а Джеф Безос носеше избелял еластичен деним на Coachella.
През 2006 г. журналистът и писател Джеймс Съливан написа „Дънки: културна история на американска икона“. „Ако има нещо, което научих от докладването за тази книга, то е, че стиловете дънки винаги ще излизат от мода и след това ще се връщат“, каза той. „Ако младите мъже казват „не носим тесни дънки“ днес, просто изчакайте пет минути и те ще се върнат.“
Тесни дънки – история
Ето една хронологична история на тесните панталони.
4-ти век: Много преди Strokes или Ramones, Angles, племе, което е живяло в днешна Северна Германия има облекло, което включва някои изненадващо тесни панталони, както по-късно ще разкрият разкопките от 19-ти век. „Тези мъжки панталони не бяха точно тесни дънки, но силуетът беше стегнат“, казва Дорис Домослай-Лантнер, моден историк, архивист и помощник-професор в Масачузетския колеж по изкуство и дизайн. „Това е много ранен пример за това, което сега можем да наречем клинове.“
Средата на 18-ти век: Макароните са аристократични млади британски мъже, които се обличат в показно френско придворно облекло, обикновено предизвикващо публично презрение и подигравки. Визията им включва напудрени перуки, обувки на висок ток и много вталени панталони. „Те бяха разочаровани младежи, които носеха антимодна визия като пренебрежение към заведението“, каза Домослай-Лантнер.
50-те години на миналия век: Дънките тип цигара, които се виждат на ранни икони на контракултурата като Джеймс Дийн и Елвис Пресли, може да не са толкова тесни като тесните дънки, които познаваме днес, но историците казват, че това е мястото, където тенденцията първоначално проявява своята рокендрол асоциация.
1970-те: Експлозията на денима през 1970-те години може да се асоциира най-много с панталони-камбанки и кльощави дънки, но вталените дънки тип цигара се възприемат като опровержение на диско излишъка. „По-широките крачоли бяха по-декоративни и рокерите отслабнаха в отговор на това“, казва Ема Макклендън, асистент по модни науки в университета Сейнт Джон в Ню Йорк.
1980 г.: Производителите на дънки започват да въвеждат разтеглив плат, който може да се слее с естествени влакна. „Получавате материал, който се чувства като вълна, коприна или памук към тялото, но има разтегливост“, каза Макклендън. Това означава, че дънките стават по-тесни, но все още се чувстват комфортно.
2000-те години: Марките започват да рекламират „премиум деним“, превръщайки дънките във висша мода, докато културата на знаменитостите набира скорост през нулевите години. Марката 7 за цялото човечество дебютира през 2000 г., а нейните изрязани силуети и пълни с лого задни джобове се превръщат в символ на статуса. Междувременно възраждащи рок групи като Strokes избират по-строги кройки като реверанс към ранните пънк движения. „Техните кльощави, по-малко маркови алтернативи се чувстваха свежи“, казва Вероник Хайланд, директор на модни характеристики в Elle.
2003: Колекцията Dior Homme на Hedi Slimane дебютира на подиума, затвърждавайки това, което TikTokers сега биха нарекли „независима помия“ като утвърден, готин външен вид. „Тази колекция е невероятно влиятелна за тяхното завръщане“, казва Хайланд. „Между другото, тези дънки струват доста пари на Grailed.“ (Един чифт метален блясък от пролет/лято 2006 струва $1500 на сайта за препродажба.)
2005: Таблоид публикува снимки на Кейт Мос, смъркаща кокаин, и по някакъв начин светът на модата е шокиран, че известен модел с репутация на купонясващ човек би направил подобно нещо. Тя е изхвърлена от марки като Chanel и Burberry, но това не пречи на дънките, които носи – тесни черни Superfines – да се превърнат в артикул, който ражда много по-евтини интерпретации.
върховен момент за тази хипстърска естетика“, казва Макклендън. Една редакционна статия от 2011 г. твърди, че кльощавите дънки ще се завърнат триумфално: „След почти седем години на тесни, приличащи на клин дънки и тяхната хватка на модата, денимът се разхлабва.“
Късните 2010-те години: Дънките, които не са тесни, стават популярни, а именно „mom jeans“, кройката с прав крачол с висока талия, която някога беше много критикувана. През 2019 г. един уебсайт за мода открива, че дънките с прави крачоли са най-търсената кройка, сваляйки тесните дънки от пиедестала им.
2020 г.: Започват пандемични блокировки, както и войната срещу „твърдите панталони“. Продажбите на спортни панталони скачат. Дори главният редактор на Vogue, Анна Уинтур, прави Instagram от дома си по джогинг обувки. Дънките колективно събират прах в шкафовете.
2021: Вторият смъртен звън: „без тесни дънки“ става вирусен в TikTok. Продажбите на дамски дънки с широк крачол нарастват с 97%. Еластичният деним се превръща в определяща характеристика на неуместните стари милениали, докато Gen Z се кълне в по-торфести стилове.
2023: Объркващо време. Доминиращата форма на дънките сред знаменитостите и модата остава широката и равномерна кройка на ботушите. Въпреки това, модели в тесни дънки и клинове стъпват по пистите: Gucci, Bluemarine, Saint Laurent, Prada и Diesel се опитват да върнат външния вид. Навиците за пазаруване на клиентите говорят за трайната привлекателност на този стил – дори ако засега остават извън духа на времето.