Пости! Ежедневни пости, многодневни пости, Велики пости, Богородични пости, Коледни пости и други. Постите не се налагат, в библията се казва: „когато се пости“, а не „ако се пости“. Пост телесен, без пост духовен, не е пост! Пост без молитва не е пост!
Пости – постим ли, ако не се молим?
Всеки е свободен сам да избира вярата си, да спазва традициите и обичаите. И да, ние сме Българи, но това означава ли, че трябва безпрекословно да следваме криворазбрани традиции, преиначени и опорочени с времето?
Обичаите и традициите около Коледа се свързват по-скоро с езическите обичаи, тъй като и до ден днешен не е установена точната дата на рождението на Исус Христос, но за сметка на това, 25 декември се свързва с много езически празници.
Но, да се върнем към постите и лишението от храна. Назад във времето, както и сега се прави хляб (питки) за Бъдни вечер за берекет и благополучие. Но това ли в действителност е била волята на Иисус?
Нима, нашето благополучие е по-важно от нашето духовно пречистване? И означава ли, че ако цяла година сме се задоволявали всячески, с полагането на постна питка на масата на Бъдни вечер, ще пречистим греховете си? Не! Постите са свързани с ежегодни молитви и духовно пречистване и покаяние, покрай които се лишаваме от животински продукти.
Според християнството, постенето само по себе НЕ е само въздържание от животинска храна, пост без молитва НЕ е пост! Самият пост се изразява във въздържание, покаяние, смирение, прошка и пречистване на душата.
Постът не е лишение от храна, нито пък лишението от храна е пост. Ограничаване на задоволяването на телесните ни нужди идва като резултат от поста, а не e първопричина. Пост ли ще наречем гладуването на сиромахът, който поради недоимък, няма храна на масата? Пост ли ще наречем, когато богаташът умишлено пропуска закуска с цел пазене на диета? Не, разбира се! Лишаването на организма от храна, било волно или неволно, може да има физиологически последствия, но, само по себе си, няма духовни такива. Защото, не физиологическото състояние е от значение, а сърдечното. откъс из duhovnoslovo.com.
И тъй като получихме дузина коментари от наши възмутени читатели, които умишлено НЕ публикувахме, понеже смятаме за неоснователни, необосновани и неадекватни, решихме да споделим нашето становище по темата.
Уважаваме историята на българския народ, съпричастни сме към дългогодишното подтисничество, но не намираме за основателно да ни съдите, че сме публикували рецепта за питка с животински продукти за бъдни вечер.
Смятаме, че всеки има правото на избор, да живее по начин, който е решил за целесъобразен за себе си. Натякването или прикриването, на традиции, обичаи и обреди не може и не трябва да бъде всеобхватно и безгранично.
Всъщност, най-духовното според нас, е да се разкаем за моментите, в които смятаме че сме сгрешили и да си вземем поука, да живеем по начин, по който да не се налага да изпитваме разкаяние, а самата диета от постите е факт от покаянието, а не първопричина.
Какъв е смисъла, на всяка цена да спазите традицията, ако вътрешно сте съгрешили и не спите спокойно? Какъв е смисъл да постите, ако ги правите само за Богу угодничество или за берекет през следващата година?
Разбираме, че традицията е вид топлота и предаване на обичаи на поколенията. Ние също я спазваме, но не се залъгваме, че с това ще ни бъде простено и че ако понечим да употребим животински продукти, ще опропастим всичко.
Така че, скъпи читатели на Тами.бг, извиняваме се за неуместното заглавие на статията за „питка – погача за Бъдни вечер„, която всъщност съдържа животински продукти.
Не е било нарочно, но това ли е най-важното? Да постим, без да се молим и без да сме чисти пред съвестта си, без да се разкаем за греховете си, без да се въздържаме и да простим на ближния, и без да го правим целогодишно?
Постите в Православната църква
Според църковния Устав по време на пост се забранява блажна храна – месо и млечни продукти; само в някои постни дни се разрешава риба, а в дните на строг пост не се позволява не само риба, но и никаква гореща храна и храна, приготвена с растителна мазнина.
Най-важната част от поста всъщност е духовното пречистване, смирението и покоя на душата. Без тази част въздържанието от определени категории храни е просто диета, начин на хранене, който би довел до телесни промени, но не и до духовни такива.
Пост телесен, без пост духовен, не допринася за спасението на душата, дори напротив, може да бъде и духовно вреден, ако човек, въздържайки се от храна, се протиква със съзнание за собственото си превъзходство. Истинският пост е свързан с молитва, въздържане от страсти и пороци, изкореняване на лошите дела, прощаване на обидите, въздържание от съпружески живот… из pravoslavie.bg