Технологии

Разлика между червен и син антифриз и кой да изберем за зимата

Антифризът е ключов елемент в поддръжката на автомобила, защото предпазва двигателя от замръзване, прегряване и корозия.

На пазара се срещат различни по цвят антифриз, но най-често срещаните а червен и син, които обаче се различават не само по цвят, а по химичен състав, технология на защита и продължителност на действие.

Ако знаете каква е основната разлика между червен и син антифриз, ще може да изберете подходящата течност според типа автомобил и климатичните условия.

Характеристики на син антифриз

Синият антифриз принадлежи към групата G11. Той се основава на моноетиленгликол и неорганични добавки като силикати и фосфати. Те образуват тънък защитен слой по вътрешните стени на радиатора и блока на двигателя, който предпазва от ръжда и отлагания.

Този тип охлаждаща течност е подходяща за по-стари автомобили, особено с радиатори от мед или месинг. Обикновено се подменя на всеки две до три години, тъй като добавките губят ефективност с времето.

Характеристики на червен антифриз

Червеният антифриз е по-модерна формула, класифицирана като G12, G12+ или G13 и G13+. Той съдържа допълнително органични добавки, които действат селективно и предпазват  местата, където има риск от корозия.

Това подобрява топлообмена и удължава живота на течността до пет години. Подходящ е за съвременни автомобили с алуминиеви радиатори и по-високи работни температури.

Разлика между антифриз G13 и G12

Разлика между червен и син антифриз

Основната разлика между двата вида е в технологията на добавките и начина, по който предпазват охладителната система. Синият антифриз образува цялостен защитен слой, който ограничава корозията, но с времето може да намали ефективността на охлаждането.

Червеният, от друга страна, осигурява точкова защита само при реална нужда, което подобрява циркулацията и топлообмена. Това го прави по-дълготраен и по-подходящ за модерни двигатели.

Друга съществена разлика е експлоатационният срок, сините антифризи се подменят по-често, докато червените могат да се използват почти двойно по-дълго. При зимни условия червеният запазва стабилността си по-добре и предлага по-дълготрайна защита от замръзване и образуване на утайки.

Виж още: Предимства на антифриз концентрат

Температурна устойчивост и ефективност през зимата

И двата вида антифриз защитават при температури до около минус тридесет и шест градуса, ако са в правилната концентрация. Разликата е в това, че червеният антифриз поддържа защитните си свойства по-дълго време и е устойчив на термично стареене.

Това го прави по-надежден за зимния сезон, особено при чести и дълги пътувания. Синият е подходящ при по-умерен климат и автомобили, които не се натоварват интензивно.

Съвместимост и правилна поддръжка

Смесването на червен и син антифриз не се препоръчва. Реакцията между органичните и неорганичните добавки може да образува утайка, която запушва охладителната система.

При доливане трябва да се използва същият клас и тип течност, а при пълна смяна, системата да се промие напълно с дестилирана вода. Това гарантира стабилна работа и защита от корозия.

Виж още: Кога да доливаме антифриз

Кой антифриз е най-подходящ за зимата

За зимни условия червеният антифриз е по-подходящ избор. Той издържа по-дълго, запазва течливостта си при ниски температури и не губи защитните си свойства при големи амплитуди.

Подходящ е за автомобили с алуминиеви двигатели и съвременни охладителни системи. Синият вариант остава надежден за по-стари коли и райони с по-мека зима, но изисква по-честа смяна и поддръжка.

Има разлика между червен и син антифриз и тя не е само във външния вид, а и в технологията на защита, дълготрайността и устойчивостта на ниски температури.

Затова е важно антифризът да се подбира според изискванията на двигателя и да не се смесват различни типове. Правилно подбраната охлаждаща течност осигурява надеждна работа на автомобила през цялата зима и удължава живота на двигателя.

Виж още: Разликя между жълт и червен антифриз

снимка: 123RF

ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА

ПРЕПОРЪЧАНО