понеделник, 20 май 2024
13.9 C
София
НачалоЗдравеУчени споделихa: При ≥...

Учени споделихa: При ≥ 10 часа прекарани на бюро за ден, възниква риск от деменция

Учени констатираха, че седенето 10 или повече на ден увеличават риска от деменция. Скорошно проучване установи, че хората, които седят с часове на работа или у дома, имат много по-висок риск от развитие на деменция, отколкото хората, които седят по-малко публикувано на JAMA[1].

Изследователите установиха, че отрицателния ефект от продължително седене може да бъда толкова негативен, че дори хората, които спортуват редовно, са изложени на по-висок риск, ако са седнали през по-голямата част от деня.

Проучването, включващо 49 841 мъже и жени на 60 или повече години, „подкрепя идеята, че повече време, прекарано в заседнал начин, увеличава риска от деменция“, казва Андрю Бъдсън, професор по неврология в Бостънския университет и автор на „Седем стъпки за управление на вашето стареене“.

Констатациите още подчертават колко дълбоки могат да бъдат последствията от седенето, засягайки разсъдъка, така и телата ни, и предполагат, че сам упражненията може да не са достатъчни, за да ни защитят, споделя новинарския сайт newsbeezer.com[2] в своята статия.

Деменция и заседнал начин на живот

Недостатъците на заседналия начин на живот са добре известни на учените и на повечето от нас. Минали изследвания показват, че хората, които седят цял ден и прекарват няколко часа в офиса, пътуват до работното място и у дома са предимно пред телевизор и компютър, имат по-висок риск от развитие на сърдечни заболявания, затлъстяване, диабет и други, което увеличава риска от преждевременна смърт.

Седенето всъщност може да попречи на тренировките. Според други скорошни изследвания хората, които спортуват, но след това седят през останалата част от деня, губят някои от благоприятния ефект на метаболитните ползи.

Все още обаче не е ясно дали седенето също влияе на вашето здраве и по специално на  мозъка. Някои проучвания свързват седенето с по-късни проблеми с паметта, включително болестта на Алцхаймер и други форми на деменция.

Седенето за ≥ 10 ч. увеличава риска от деменция

След това те прегледаха здравословното състояние на хората през следващите седем години, търсейки болнични или смъртни записи, които изброяват диагноза деменция от всякакъв вид.

Накрая те провериха навиците за седене и здравето на мозъка. И откриха силни връзки.

Ако мъжете и жените седяха поне десет часа на ден, което правеха много от тях, рискът от развитие на деменция през следващите седем години беше с 8 процента по-висок, отколкото ако седяха по-малко от десет часа.

Оттам нататък рисковете рязко се повишиха, достигайки 63% по-висок риск от деменция за хора, прекарали поне 12 часа на стол.

„Седенето в офиса по цял ден, след това пред телевизора и в колата и всички други възможности за сядане, които намираме, добавя“, каза Дейвид Райхлен, професор по биологични науки и антропология в Университета на Южна Калифорния, който създаде новия ръководи проучването. „С това екстремно ниво на заседнало поведение виждаме много по-висок риск“ от когнитивна загуба и загуба на памет.

Спортът и физическите упражнения не заменят седенето

Изненадващо, но изследователите са открили малка полза от физическата активност. Хората, които спортуват, но след това седят на стол в продължение на десет часа или повече, са също толкова податливи на деменция, колкото и хората, които изобщо не правят много упражнения. „Изглежда, че няма как да избягаме от риска“, каза Райхлен.

Същото важи и за разходките и другите кратки почивки. Като се вземат предвид други фактори, изследователите откриват съвсем слабо подобрение при хората, които си почиват по време на обяд. Ако стават и се разхождат, но все пак правят около 10 или повече часа на ден, рискът за тях не се променя значително. В крайна сметка се свежда до това колко общо часа, човек е прекарал на стол през деня.

Остават обаче някои въпроси относно изправеното положение и правите бюра, отчасти защото не винаги е лесно да се направи разлика между седене и изправено положение в данните за проследяване на активността. Стоенето обикновено не се счита за заседнало поведение, но дали може да намали рисковете за мозъка, причинени от седенето, не е ясно от това проучване.

Най-добрият начин да намалите риска от деменция, казва Райхлен, е да намерите начини да седите по-малко като цяло. „Хората в нашето проучване, които са били седнали в продължение на 9.5 часа на ден, не са имали повишен риск“, споделя тйтой.

Ако работата ви изисква да прекарвате много време на бюро и компютър, потърсете възможности да се движите през деня. Разходете се из офиса си, докато говорите по телефона. Планирайте туристически срещи. Вземете обяда си, вместо да ви го доставят.

Златното правило: на 1 час 15 минути почивка (раздвижване)

„Има доказателства, че притока на кръв към мозъка се влошава от седене“, казва Райхлен, намалявайки снабдяването с кислород към мозъка. Седенето с часове, особено пред телевизора, също може да ни предразположи към похапване или друго вреден навик, което пък може да има дългосрочни ефекти върху здравето на мозъка.

Обнадеждаващата новина за продължителното или „принудително“ седене обаче може да бъде поправено. „Седете по-малко, движете се повече. Това е посланието и вероятно не можем да го повторим достатъчно.

[1] Jama Network

[2] NewsBeezer

Още от категорията

Напиши коментар:

Въведете коментар
Име

Мусака от картофи и сирене

Тази рецепта за мусака от картофи и сирене, е още една версия на мусаката, но  този път безмесна. На практика много се доближава до...